JoyBike

JoyBike

Probleemstelling

Heb je ooit een bejaardentethuis bezocht om een familielid op te zoeken of om activiteiten te doen met ouderen in een bejaardentehuis? Dan weet je dat het erg saai is in een bejaardentehuis. Dit geldt voor de mensen die op bezoek gaan en ook voor de ouderen die in een bejaardentehuis wonen. Het effect van deze saaiheid is dat de ouderen het grootste deel van de tijd gezondheidsproblemen ervaren. Een veel voorkomend gezondheidsklacht bij ouderen is depressie; in Nederland heeft bijna 20% van de ouderen dit probleem. Op jaarbasis beëindigen ongeveer 1400 mensen het leven als gevolg van dit probleem.

Taak

  • Doelgroep Onderzoek
  • Concept Ontwikkelen
  • Visualiseren
  • Usability Testing

Oplossing

Voor dit probleem ben ik met de oplossing gekomen om wat meer plezier en blijdschap in het leven van ouderen te brengen. Het doel hiervan is om depressie van ouderen te verminderen. Riksja’s staan dichtbij een bejaardentehuis hier kunnen jongeren met bejaarden er lekker even tussenuit de straat of park in om het leven van bejaarden toch iets leuker te maken. De bejaarden van de bejaardentehuis hebben een pas toegewezen gekregen om gebruik te kunnen maken van de riksja's. De pas is gekoppeld aan de desbetreffende persoon. Om gebruik te kunnen maken van de fietsen moet deze persoonlijke pas worden opgewaardeerd met een tegoed dat eraan voldoet om een riksja te kunnen huren. De oplaadpunt is alleen in de bejaardentehuis te vinden. Om een riksja te kunnen huren moet de persoon de pas in de dockingstation steken bij deze handeling wordt het tegoed al afgeschreven. Bij terugkomst moet de persoon ook uitchecken.

Usability testing

Deze methode heeft mij de feedback van anderen opgeleverd. Door het laten testen van een prototype kun je al aan de gezichtsuitdrukkingen zien of iemand er goed mee overweg kan of juist niet. Soms was het zo dat de gebruiker heel makkelijk er doorheen ging en af en toe liep de gebruiker weleens vast. Ik had ontdekt dat ik mijn interface op bepaalde onderdelen moest aanpassen, zoals een overzicht van een prijsopgave ontbrak er in mijn interface dit moest dan ook worden toegevoegd.

De feedback die ik van de participanten heb gehad, heb ik daarna ook doorgevoerd in mijn interface. De resultaat is in de slider hieronder te zien.

Interface dockingstation

  • My New Slide
  • New Slide
  • New Slide
  • New Slide